Artikel 1: Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
of op basis van een overeenkomst van opdracht voor Gebruiker werkt;
Gedetacheerde en/of werknemer werkzaamheden te gaan verrichten;
of een aan Gebruiker gelieerde vennootschap;
grond waarvan Gebruiker dienst(en) ten behoeve van Klant verricht en waarop deze
algemene voorwaarden van toepassing zijn;
toeslagen, kostenvergoedingen en BTW. Het tarief wordt per uur gerekend, tenzij
anders schriftelijk vermeld;
een Gedetacheerde voor het onder toezicht van de Klant uitvoeren van de
overeengekomen werkzaamheden;
een Gedetacheerde voor het onder toezicht van de Klant uitvoeren van de
overeengekomen werkzaamheden tegen een vooraf overeengekomen aantal voor
Gebruiker aan de Klant te declareren uren;
geschikte kandidaat voor de Klant te werven en/of selecteren.
Artikel 2: Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van, opdrachten aan
en overeenkomsten met Gebruiker in het kader van Detachering, Detavast, Werving en
Selectie en/of overige met haar aangegane (rechts)handelingen.
2.2 Indien deze algemene voorwaarden eenmaal van toepassing zijn geweest op een
rechtsverhouding tussen Gebruiker en de Klant, wordt de Klant geacht bij voorbaat te
hebben ingestemd met de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden op nadien
gesloten en te sluiten overeenkomsten, inclusief wijzigingen en aanvullingen van de
algemene voorwaarden.
2.3 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing bij verlenging(en) van aanbiedingen en
Opdrachten met Gebruiker.
2.4 Gebruiker is nimmer gebonden aan eventueel bestaande algemene voorwaarden van de
Klant en wijst deze op voorhand uitdrukkelijk af.
Artikel 3: Duur opdracht
3.1 Een Opdracht van de Klant wordt door Gebruiker aangegaan voor de duur zoals deze is
omschreven in de door Gebruiker aan de Klant verstrekte opdrachtbevestiging of de tussen
Gebruiker en de Klant ondertekende overeenkomst. Voor zover daarin geen nadere tijdsduur
is vermeld, zal de overeenkomst zijn aangegaan voor onbepaalde tijd. Ingeval van Detavast is
de duur in de overeenkomst vastgesteld op basis van een door Gebruiker en de Klant
vastgesteld aantal door Gebruiker aan de Klant te declareren uren.
3.2 Elk der partijen is gerechtigd om de overeenkomst schriftelijk op te zeggen en wel met
inachtneming van de overeengekomen opzegtermijn doch ten minste een opzegtermijn van
tien werkdagen. Het in dit artikel bepaalde geldt niet ten aanzien van Detavast.
3.3 Voor zover de Opdracht is aangegaan voor bepaalde tijd of indien er sprake is van Detavast,
is tussentijdse opzegging niet mogelijk, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
3.4 In afwijking van het in dit artikel bepaalde kan Gebruiker de Opdracht met onmiddellijke
ingang beëindigen indien de Klant surseance van betaling aanvraagt, in staat van
faillissement geraakt dan wel onder curatele wordt gesteld, of op andere wijze het beheer
over zijn vermogen verliest dan wel bij ontbinding van de rechtspersoon, of in andere
gevallen waarin het aannemelijk is dat de Klant niet meer aan zijn verplichtingen zal kunnen
voldoen.
3.5 Indien de Klant zijn verplichtingen jegens Gebruiker niet nakomt, na hiertoe te zijn
aangemaand of in gebreke te zijn gesteld, kan naar keuze van Gebruiker, de uitvoering van de
Opdracht worden opgeschort of de overeenkomst met de Klant met onmiddellijke ingang
worden beëindigd, zonder betaling van enige vergoeding, onverminderd het recht op
schadevergoeding.
3.6 Indien Gebruiker de Opdracht beëindigt op grond van artikel 3.4 en 3.5 bepaalde, worden
alle vergoedingen die de Klant aan Gebruiker verschuldigd is, onmiddellijk opeisbaar.
Gebruiker kan alle bijkomende kosten ingevolge de voortijdige beëindiging van de Opdracht
doorbelasten aan de Klant.
Artikel 4: Betalingsvoorwaarden
4.1 In de door Gebruiker aan de Klant verstrekte opdrachtbevestiging, zullen de financiële
voorwaarden nader worden gespecificeerd.
4.2 Betaling van een factuur van Gebruiker dient telkens binnen dertig kalenderdagen na
factuurdatum aan Gebruiker plaats te hebben gevonden, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk
anders door partijen is overeengekomen.
4.3 Indien een factuur van Gebruiker niet binnen de geldende betalingstermijn is betaald, komt
de Klant onmiddellijk en zonder dat hiervoor een ingebrekestelling is vereist in verzuim te
verkeren en is deze een rente over het openstaande bedrag verschuldigd van 1% per
kalendermaand.
4.4 Indien de Klant de factuur geheel of gedeeltelijk betwist, dient zij dit binnen 7 dagen na
factuurdatum schriftelijk, onder nauwkeurige opgaaf van redenen aan Gebruiker te melden.
Na deze periode vervalt het recht van de Klant om de factuur te betwisten.
4.5 De Klant is nimmer gerechtigd tot opschorting of verrekening van een factuur van Gebruiker.
4.6 De Klant dient te allen tijde op het eerste verzoek van Gebruiker adequate zekerheid te
stellen voor al hetgeen Gebruiker reeds opeisbaar te vorderen heeft en zal verkrijgen uit
hoofde van de Opdracht.
4.7 De Klant zal zich strikt houden aan de door Gebruiker aangegeven en tussen partijen
overeengekomen wijze van tijdverantwoording, door middel van een tijdregistratiesysteem,
of door middel van het moeten ondertekenen van ‘urenstaten’.
4.8 Wanneer de Klant de door kandidaat aangeboden urenstaat 3 werkdagen na het aanbieden
niet heeft geaccordeerd, worden deze automatisch verwerkt als akkoord.
4.9 Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten, die Gebruiker maakt als gevolg van
de niet-nakoming door de Klant van diens verplichtingen op grond van dit artikel, komen
geheel ten laste van de Klant. De buitengerechtelijke (incasso)kosten worden gefixeerd op
15% van de verschuldigde hoofdsom inclusief BTW met een minimum van EUR 250,-, tenzij
Gebruiker aantoonbaar meer kosten heeft gemaakt. De gefixeerde vergoeding zal steeds
Zodra de Klant in verzuim is door de Klant verschuldigd zijn.
Artikel 5: Leiding, toezicht en arbeidsomstandigheden
5.1 De Klant zal bij de uitoefening van de werkzaamheden door de Gedetacheerde, op eenzelfde
zorgvuldige wijze toezicht houden als waartoe zij ten opzichte van zijn eigen medewerkers
gehouden is.
5.2 Het is de Klant niet toegestaan de Gedetacheerde op zijn beurt aan een derde ‘door te
lenen’; dat wil zeggen aan een derde ter beschikking te stellen voor het onder toezicht of
leiding van deze derde verrichten van werkzaamheden, behoudens indien Gebruiker
daarvoor de schriftelijke toestemming aan de Klant heeft verstrekt.
5.3 De Klant draagt jegens de Gedetacheerde zorg voor alle verplichtingen uit hoofde van het
bepaalde in artikel 7:658 BW, de toepasselijke Arbeidsomstandighedenwet en alle daarmee
samenhangende regelgeving en hieruit voortvloeiende verplichtingen op het gebied van
veiligheid op de werkplek en goede arbeidsomstandigheden in het algemeen.
5.4 Tenzij anders schriftelijk tussen Gebruiker en de Klant overeengekomen, stelt de Klant de
Gedetacheerde alle middelen ter beschikking die noodzakelijk zijn om de overeengekomen
werkzaamheden naar behoren te kunnen uitvoeren.
5.5 De Klant stelt de Gedetacheerde in de gelegenheid en zo nodig in onderling overleg, tot het
opnemen van vakantiedagen/verlofuren en het voeren van beoordelingsgesprekken met
Gebruiker.
5.6 In geval van een eventueel bedrijfsongeval of een beroepsziekte, zal de Klant aan alle
wettelijke vereisten voldoen en de bevoegde instanties, alsmede Gebruiker, daarvan
onverwijld op de hoogte stellen.
Artikel 6: Vervanging en beschikbaarheid
6.1 Gebruiker is te allen tijde gerechtigd om tijdens de duur van de looptijd van de overeenkomst
met de Klant, een vervangende Gedetacheerde aan te bieden. Uitsluitend op grond van
zwaarwegende omstandigheden, kan de Klant dit voorstel afwijzen.
6.2 Gebruiker schiet nimmer tekort in de nakoming van haar verplichtingen, in het geval zij op
grond van arbeidsongeschiktheid van een Gedetacheerde of indien om andere (persoonlijke)
redenen (van de Gedetacheerde), deze Gedetacheerde niet aan de Klant ter beschikking kan
worden gesteld. In een dergelijk geval zal Gebruiker zich inspannen om op verzoek van de
Klant op de kortst mogelijke termijn een andere gekwalificeerde Gedetacheerde aan de Klant
ter beschikking te stellen.
6.3 In geval van verhindering, ziekte of ongeval van de Gedetacheerde zal de Klant Gebruiker
hiervan onverwijld in kennis stellen, teneinde Gebruiker in staat te stellen passende
maatregelen te treffen.
Artikel 7 Functie, Opdrachtgeverstarief en indexatie
7.1 Voor aanvang van de Opdracht verstrekt de Klant de omschrijving van de door
Gedetacheerde uit te oefenen functie, de bijbehorende inschaling en informatie over alle
elementen van de beloningsregeling van de Klant.
7.2 De beloning van de Gedetacheerde wordt vastgesteld conform de toepasselijke wet- en
regelgeving en cao, zulks aan de hand van de door de Klant verstrekte functieomschrijving.
Indien Gebruiker door toepasselijke wet- en regelgeving een loonsverhoging dient door te
voeren, dan is Gebruiker te allen tijde gerechtigde overeenkomstig haar
Opdrachtgeverstarief aan te passen. Dit geldt voor nieuwe, lopende en reeds afgelopen
opdrachten.
7.3. De Klant is gehouden Gebruiker te informeren omtrent wijzigingen in de inlenersbeloning,
zodra deze wijziging zich voordoet. De beloning van de Gedetacheerde zal opnieuw worden
vastgesteld aan de hand van de nieuwe functieomschrijving. De functie en/of inschaling, kan
tijdens de opdracht worden aangepast, indien de Gedetacheerde op die aanpassing in
redelijkheid aanspraak maakt met een beroep op wet- en regelgeving, de cao en/of de
inlenersbeloning. Indien de aanpassing leidt tot een hogere beloning, corrigeert Gebruiker de
beloning van de Gedetacheerde en het Opdrachtgeverstarief dienovereenkomstig. De Klant is
dit gecorrigeerde tarief vanaf het moment van de uitoefening van de daadwerkelijke functie
aan Gebruiker verschuldigd.
7.4 De tarieven worden eenmaal per jaar, per 1 januari geïndexeerd.
7.5 Wijzigingen in de woon-werkafstand door verhuizing zullen direct aangepast en
doorberekend worden op het Opdrachtgeverstarief.
Artikel 8: Bijzondere bepalingen
8.1 De navolgende bepalingen gelden specifiek voor de hieronder gespecificeerde
diensten/opdrachten.
Detachering
8.2 In de tussen partijen te sluiten schriftelijke overeenkomst of de door Gebruiker aan de Klant
te verstrekken opdrachtbevestiging, staan de specifieke voorwaarden met betrekking tot de
Detachering vermeld, waaronder maar niet uitsluitend de duur van de overeenkomst, het
Opdrachtgeverstarief, de aard en de omvang van de door de Gedetacheerde te verrichten
werkzaamheden.
8.3 In geval de ziekte of verhindering van de Gedetacheerde, langer duurt dan vijf werkdagen, zal
Gebruiker met de Klant in contact treden met betrekking tot de eventuele vervanging van de
Gedetacheerde. De Klant is verplicht om een redelijk voorstel daartoe van Gebruiker te
aanvaarden.
8.4 De Klant zal de Gedetacheerde alle van belang zijnde aanwijzingen verstrekken en deugdelijk
toezicht houden op de door de Gedetacheerde uit te voeren werkzaamheden. In het geval de
Klant van mening is dat de werkzaamheden niet naar behoren worden uitgevoerd, zal hij ter
zake doende instructies aan de Gedetacheerde verstrekken en Gebruiker over het
vermeende disfunctioneren, dan wel andere onregelmatigheden inlichten. In overleg met de
Klant is Gebruiker gerechtigd om passende maatregelen te treffen.
8.5 Indien de door Gebruiker geïntroduceerde kandidaat niet terstond, maar binnen twaalf
maanden na de initiële afwijzing in dienst treden bij de Klant, dan is de Klant alsnog verplicht
de kandidaat via Gebruiker in te lenen conform de in deze overeenkomst beschreven
voorwaarden.
Detavast
8.6 De Klant is verplicht om de Gedetacheerde het aantal overeengekomen uren op basis van de
overeengekomen aard en omvang van de werkzaamheden, bij haar te werk te stellen.
8.7 Nadat de Klant de Gedetacheerde voor het aantal overeengekomen uren te werk heeft
gesteld en de tussen partijen overeengekomen kosten daarvoor aan Gebruiker heeft betaald,
is de Klant gerechtigd om de Gedetacheerde al dan niet in vaste (loon)dienst te nemen.
8.8 De Klant zal de Gedetacheerde alle van belang zijnde aanwijzingen verstrekken en deugdelijk
toezicht houden op de door de Gedetacheerde uit te voeren werkzaamheden. In het geval de
Klant van mening is dat de werkzaamheden niet naar behoren worden uitgevoerd, zal hij ter
zake doende instructies aan de Gedetacheerde verstrekken en Gebruiker over het
vermeende disfunctioneren, dan wel andere onregelmatigheden inlichten. In overleg met de
Klant is Gebruiker gerechtigd om passende maatregelen, bijvoorbeeld in de zin van
vervanging, te treffen.
8.9 Indien de door Gebruiker geïntroduceerde kandidaat niet terstond, maar binnen twaalf
maanden na de initiële afwijzing in dienst treden bij de Klant, dan is de Klant alsnog verplicht
de kandidaat via Gebruiker in te lenen conform de in deze overeenkomst beschreven
voorwaarden.
Werving en selectie
8.10 De opdracht werving en selectie wordt door Gebruiker uitgevoerd op basis van een
inspanningsverbintenis.
8.11 Gebruiker kan nimmer met zekerheid bevestigen dat een door haar voorgestelde Kandidaat
te allen tijde ook een voor de Klant geschikte Kandidaat betreft en de beoogde
werkzaamheden ook daadwerkelijk naar behoren zal uitvoeren. Het is daarom de
uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de Klant om zich zelfstandig een oordeel te vormen
over de geschiktheid van de Kandidaat. Het is de eigen keuze van de Klant om een
voorgestelde Kandidaat in (loon)dienst te nemen.
8.12 Gebruiker introduceert een of meer kandidaten bij de Klant op basis van de overeenkomst en
aan de hand van de bij Gebruiker bekende kennis en vaardigheden van de Kandidaat.
8.13 De Klant is vrij in de keuze één of meer kandidaten in dienst te nemen.
8.14 De opdracht wordt als voltooid beschouwd op het moment dat de Kandidaat en de Klant, of
een aan haar gelieerde onderneming, overeenstemming hebben bereikt over de
indiensttreding (op basis van een arbeidsovereenkomst, dan wel dat de Kandidaat anderszins
te werk wordt gesteld)
8.15 Binnen één week na het bereiken van de overeenstemming wordt door de Klant een
overzicht van de met de Kandidaat gemaakte afspraken inclusief een kopie van de door deze
partijen ondertekende overeenkomst aan Gebruiker overgelegd.
8.16 Indien de Kandidaat door de Klant op een andere functie wordt aangesteld dan de functie
waarvoor de opdracht was verstrekt, is de Klant eveneens de volledige vergoeding
verschuldigd.
8.17 In het geval uit één opdracht meerdere kandidaten in dienst treden, is de Klant aan
Gebruiker voor elke Kandidaat de volledige vergoeding verschuldigd.
8.18 Indien de door Gebruiker geïntroduceerde kandidaat niet terstond, maar binnen twaalf
maanden na de initiële afwijzing in dienst treden bij de Klant, dan is de Klant alsnog verplicht
de kandidaat via Gebruiker in te lenen conform de in deze overeenkomst beschreven
voorwaarden.
8.19 Indien en zodra overeenstemming is bereikt tussen de Klant en de Kandidaat als bedoeld in
artikel 8.13, heeft Gebruiker aan haar verplichtingen voldaan en is de Klant de
overeengekomen vergoeding aan Gebruiker verschuldigd.
8.20 De vergoeding is exclusief omzetbelasting (BTW) en bestaat uit een bepaald percentage van
het all-in bruto jaarinkomen van de Kandidaat in het eerste jaar. Het percentage wordt in de
overeenkomst vermeld.
8.21 Onder het all-in bruto jaarinkomen worden alle vastgelegde inkomensbestanddelen
begrepen, zoals salaris, vakantiegeld een dertiende maand, een vaste jaarlijkse gratificatie,
winstuitkering, provisie, garantiecommissie en fiscale bijtelling voor een ter beschikking
gestelde auto.
8.22 De vergoeding is inclusief de door de Kandidaat gemaakte reis- en verblijfkosten in
Nederland. Alle bijkomende kosten, zoals advertentiekosten, door de Kandidaat in verband
met de sollicitatie te maken reiskosten en kosten verbonden aan een (psychologische) test,
worden gedragen door de Klant.
Artikel 9: Aansprakelijkheid
9.1 De Klant vrijwaart Gebruiker tegen eventuele aanspraken van derden in verband met de
opdracht of de door Gedetacheerde verrichtte diensten.
9.2 De Klant vrijwaart Gebruiker tegen eventuele aanspraken (van een Gedetacheerde) uit
hoofde van bedrijfsongevallen of verlies of schade aan zaken van Gedetacheerde.
9.3 Iedere aansprakelijkheid van Gebruiker is beperkt tot maximaal het door Gebruiker aan de
Klant over de laatste drie maanden voorafgaand aan het schadetoebrengende feit,
gefactureerde bedrag (of minder indien de looptijd van de opdracht minder is dan drie
maanden).
9.4 Aansprakelijkheid van Gebruiker voor indirecte schade, waaronder gevolgschade, is in alle
gevallen uitgesloten.
9.5 Gebruiker heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, eventuele schade van
de Klant ongedaan te maken. Hiertoe wordt tevens gerekend het recht van Gebruiker
maatregelen te treffen die eventuele schade kan voorkomen dan wel beperken.
Artikel 10: Overmacht
10.1 Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid die noch krachtens de wet, noch naar
maatstaven van redelijkheid en billijkheid voor risico van Gebruiker behoort te komen en
welke de uitvoering van de met de Klant gesloten overeenkomst, blijvend of tijdelijk
verhindert. Onder overmacht wordt tevens begrepen werkstaking, uitsluitingen,
belemmeringen door derden, tekorten bij Gebruiker van beschikbare Gedetacheerden en
overige plotseling van buitenkomende omstandigheden die de nakoming van de
overeenkomst door Gebruiker tijdelijk of blijvend onmogelijk maken.
10.2 Tijdens de duur van de overmacht toestand zullen de verplichtingen van Gebruiker worden
geschorst.
10.3 Uitsluitend wanneer de overmacht toestand drie maanden heeft geduurd, is elk van de
partijen bevoegd om de Opdracht tussentijds te beëindigen, zonder inachtneming van een
opzegtermijn.
Artikel 11: Het aangaan van een arbeidsverhouding met een Gedetacheerde
11.1 Het in dit artikel bepaalde geldt niet ten aanzien van Detavast en Werving en Selectie.
11.2 De Klant is uitsluitend gerechtigd een arbeidsverhouding met de Gedetacheerde aan te gaan
indien en voor zover de arbeidsverhouding tussen Gebruiker en de Gedetacheerde op een
rechtsgeldige wijze geëindigd is en indien en voor zover de Klant Gebruiker tenminste zes
weken van tevoren over haar voornemen daartoe schriftelijk heeft bericht, alsmede met
inachtneming van het in dit artikel bepaalde.
11.3 In dit artikel wordt tevens onder een Gedetacheerde verstaan, de aspirant-werknemer die bij
Gebruiker is ingeschreven, de (aspirant-) werknemer die door Gebruiker aan de Klant is
voorgesteld als Kandidaat, alsmede de Gedetacheerde wiens terbeschikkingstelling minder
dan drie maanden voor het aangaan van de arbeidsverhouding met de Klant is geëindigd.
11.4 Het is de Klant en aan de Klant gelieerde vennootschappen tijdens de looptijd van de
Opdracht en gedurende achttien maanden na het eindigen daarvan, behoudens schriftelijke
toestemming van Gebruiker niet toegestaan om met een Gedetacheerde een
arbeidsovereenkomst aan te gaan of deze op basis van een andersoortige overeenkomst
werkzaamheden te laten verrichten, ongeacht de aard, naam en inhoud van de functie. De
Klant garandeert als hoofdelijk schuldenaar dat de aan haar gelieerde vennootschappen zich
aan het in dit artikel bepaalde zullen houden.
11.5 De Klant is bij overname van Gedetacheerde na afloop van de terbeschikkingstelling de
navolgende vergoeding aan Gebruiker verschuldigd, welke vergoeding afloopt naarmate de
looptijd van de Opdracht is toegenomen:
terbeschikkingstelling zes maanden heeft geduurd: een vergoeding ten bedrage van 35%
van het laatstelijk geldende Opdrachtgeverstarief voor de betrokken Gedetacheerde
over een periode van twaalf maanden;
terbeschikkingstelling zes maanden heeft geduurd, maar voordat de
terbeschikkingstelling twaalf maanden heeft geduurd: een vergoeding ten bedrage van
25% van het laatstelijk geldende Opdrachtgeverstarief voor de betrokken
Gedetacheerde over een periode van twaalf maanden;
terbeschikkingstelling twaalf maanden heeft geduurd, maar voordat de
terbeschikkingstelling achttien maanden heeft geduurd: een vergoeding ten bedrage
van 10% van het laatstelijk geldende Opdrachtgeverstarief voor de betrokken
Gedetacheerde over een periode van twaalf maanden.
11.6 Opdrachtgever is BTW verschuldigd over de vergoeding als bedoeld in artikel 11.5. Indien en
voor zover van toepassing wordt de vergoeding van artikel 11.5 geacht een redelijke
vergoeding te zijn, als bedoeld in artikel 9a lid 2 van de Wet allocatie arbeidskrachten door
intermediairs.
11.7 Voor zover Gebruiker de Gedetacheerde slechts direct of indirect aan de Klant heeft
voorgesteld, doch de Klant binnen een periode van twaalf maanden met deze aspirant
Gedetacheerde een arbeidsverhouding aangaat, is de Klant een vergoeding verschuldigd van
20% van het Opdrachtgeverstarief dat voor de desbetreffende Gedetacheerde van
toepassing zou zijn geweest over een periode van twaalf maanden.
11.8 Bij overtreding van het in dit artikel bepaalde is de Klant een boete verschuldigd aan
Gebruiker van EUR 25.000,-.
11.9 Alle vergoedingen uit hoofde van dit artikel dienen uiterlijk binnen dertig kalenderdagen na
facturatie door Gebruiker daartoe aan haar te worden betaald.
Artikel 12: Geheimhouding
12.1 Alle vertrouwelijke informatie die partijen uit hoofde van de tussen hen gesloten
overeenkomst ter ore is gekomen, zal strikt vertrouwelijk worden behandeld en voor het
overige geheim worden gehouden.
12.2 Op verzoek van de Klant zal Gebruiker de Gedetacheerde eveneens verplichten alle
informatie die hij uit hoofde van de tewerkstelling bij de Klant heeft verkregen, strikt geheim
te houden. Gebruiker is echter nimmer aansprakelijk voor eventuele schade van de Klant als
gevolg van de schending van het geheimhoudingsbeding door een Gedetacheerde.
Artikel 13: Geschillen
13.1 Op de met Gebruiker gesloten overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
13.2 Een geschil zal uitsluitend aanhangig worden gemaakt bij de bevoegde rechter in het
arrondissement waarbinnen Gebruiker is gevestigd. Het staat Gebruiker vrij om de Klant voor
de bevoegde rechter in zijn eigen arrondissement in rechte te betrekken.
Artikel 14: Privacy
14.1 In het kader van de Opdracht of andere overeenkomst vindt regelmatige uitwisseling van
persoonsgegevens, met name van kandidaten en medewerkers, plaats. De Klant en
Gebruiker zijn gehouden deze gegevens vertrouwelijk te behandelen en op een aantoonbaar,
behoorlijke en zorgvuldige wijze overeenkomstig de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG) en aanverwante wet- en regelgeving worden verwerkt. De Klant
verlangt geen gegevens van Gebruiker die Gebruiker op grond van wet- en regelgeving niet
mag verstrekken. De Klant is verantwoordelijk voor de verdere verwerking van de door
Gebruiker aan haar verstrekte gegevens.
14.2 De Klant is ervoor verantwoordelijk dat aan Gebruiker alleen persoonsgegevens worden
verstrekt indien en voor zover de Klant hiertoe gerechtigd is en de eventueel benodigde
toestemming hiervoor heeft verkregen van de betreffende betrokkene.
14.3 De Klant vrijwaart Gebruiker tegen elke aanspraak van kandidaten, medewerkers,
Gedetacheerden van de Klant of overige derden jegens Gebruiker in verband met een
schending door de Klant van het bepaalde in dit artikel en vergoedt de daarmee
samenhangende door Gebruiker gemaakte kosten.
14.4 De Klant neemt passende technische en organisatorische maatregelen teneinde de
persoonsgegevens te beschermen tegen inbreuken op beveiliging, vertrouwelijkheid of
integriteit en andere ongeautoriseerde of onwettige vormen van verwerking.
14.5 In geval van een beveiligingsincident (een daadwerkelijke, verwachte of vermoedelijke
schending van technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen welke leidt tot
onbedoelde of onrechtmatige vernietiging, verlies, wijziging, onbevoegde openbaarmaking of
toegang tot gegevens, met inbegrip van Persoonsgegevens) zal de Klant de Gebruiker
onverwijld op de hoogte stellen, maar uiterlijk 12 uur nadat de Klant zich bewust is van een
dergelijk beveiligingsincident. De in dit lid vermelde kennisgeving aan de Gebruiker omvat in
ieder geval (i) de aard en de omvang van de Inbreuk (en de getroffen Persoonsgegevens) en
(ii) de door Klant genomen maatregelen en de nog te nemen maatregelen om de Inbreuk te
(doen) beëindigen dan wel door (ongewijzigd) negatieve gevolgen van de Inbreuk te
beperken.
14.6 Zodra de Klant op de hoogte is van een beveiligingsincident, moet de Klant alle noodzakelijke
en passende maatregelen nemen om de gevolgen van het beveiligingsincident te
onderzoeken, te reduceren en te herstellen en waar van toepassing de Gebruiker helpen
ervoor te zorgen dat zij kan voldoen aan de AVG en eventuele wettelijke en/of contractuele
verplichtingen (zoals verplichtingen om derden in kennis te stellen, inclusief toezichthouders
en betrokkenen) in verband met het beveiligingsincident.
14.7 De Klant zal de Gebruiker binnen 24 uur in kennis stellen, tenzij uitdrukkelijk door
toepasselijke wetgeving verboden, in geval van i) een klacht in verband met de verwerking
van persoonsgegevens, ii) een verzoek, vraag of bevel tot de productie, verwerking of
toegang tot persoonsgegevens, of iii) verzoeken van betrokkenen, waaronder verzoeken tot
toegang, rectificatie, blokkering van verwerking van persoonsgegevens, dataoverdraagbaarheid en soortgelijke verzoeken.
Artikel 15: Slotbepalingen
15.1 Indien een of meer bepalingen van deze voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, zullen
de Opdracht, de overige overeenkomst en deze voorwaarden van kracht blijven. De
bepalingen die niet rechtsgeldig zijn of rechtens niet kunnen worden toegepast, zullen
worden vervangen door bepalingen die zoveel mogelijk aansluiten bij de strekking van de te
vervangen bepalingen.
15.2 Gebruiker is gerechtigd om haar rechten en plichten op grond van deze voorwaarden over te
dragen aan een derde.
15.3 In geval van bijzondere – voorzien of onvoorziene – omstandigheden, zoals ontwikkelingen in
wet- en regelgeving en in de CAO, is Gebruiker gerechtigd de Opdracht of overige
overeenkomst per direct aan te passen of te beëindigen, indien gezien die bijzondere
omstandigheden redelijkerwijs niet van Gebruiker gevergd kan worden de Opdracht of
overige overeenkomst onder dezelfde voorwaarden te laten voortduren.